Vânzarea este contractul prin care vânzătorul transmite cumpărătorului proprietatea unui bun în schimbul unui preţ pe care cumpărătorul se obligă să îl plătească. De esența vânzării este obligativitatea ca prețul să fie reprezentat de o sumă de bani.
Documente și informații necesare:
- acte de identitate pentru vânzător și cumpărător;
- certificate de căsătorie și convenții matrimoniale, dacă acestea există;
- acte de proprietate asupra imobilului care face obiectul contractului (contract de vânzare-cumpărare, certificat de moștenitor, contract de donație, autorizatie de construire și proces-verbal de receptie, titlu de proprietate, etc.);
informații despre tranzacție (prețul vânzării, contul bancar al vânzătorului, data predării imobilului, clauze speciale dorite în contract etc.) - certificat energetic eliberat de un auditor energetic autorizat;
- adeverință emisă de asociația de proprietari (dacă este constituită), în cazul apartamentelor, parcărilor și boxelor situate în blocuri de locuințe (adeverința este valabilă 30 de zile de la data emiterii);
- certificat de atestare fiscală emis pe numele proprietarului sau al proprietarilor, după caz, care să ateste plata taxelor și impozitelor pentru imobilul respectiv pentru tot anul în curs, emis de către Direcția taxe și impozite locale de la locul situării imobilului (certificatul fiscal este valabil 30 de zile din data emiterii, chiar dacă se schimbă luna calendaristică) – se obtine de catre biroul notarial;
- extras de carte funciară pentru autentificare – se obține de către biroul notarial;
- în cazul imobilelor având regimul juridic de monument istoric, adresă emisă de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional – Direcţia pentru Cultură şi Patrimoniul din care să reiasă că aceasta şi-a dat acordul la înstrăinarea imobilelor şi că Statul Român, prin Direcţia pentru Cultură şi Patrimoniul Naţional şi Primăria Municipiului Cluj-Napoca, prin Direcţia Generală de Dezvoltare şi Investiţii- Direcţia Cultură, Invătământ, Turism-Serviciul de Cultură nu îşi exercită dreptul de preemţiune la cumpărarea imobilului;
- acordul scris al băncii creditoare, pentru imobilele grevate de un drept de ipotecă.
În cazul persoanelor juridice sunt necesare, în plus, următoarele documente și informații:
- certificat de înregistrare la Oficiul Registrului Comerțului;
- certificat constatator valabil emis de Oficiul Registrului Comerțului. În lipsa certificatului constatator, biroul notarial poate elibera, contra cost, un extras prin serviciul RECOM Online;
- certificat de înregistrare fiscală a persoanei juridice;
- hotărârea Adunării Generale a Asociaților din care să rezulte acordul asociaţilor cu privire la vânzarea/cumpărarea bunului respectiv şi preţul de vânzare/cumpărare a acestuia, dar și împuternicirea administratorului pentru semnarea contractului de vânzare-cumpărare;
- raport de evaluare pentru imobil (în anumite situații);
- defalcarea prețului pentru teren și construcție (în vederea înregistrării acestora în contabilitatea societății și pe rolul fiscal);
- informații cu privire la aplicarea cotei de taxă pe valoarea adăugată (T.V.A.) asupra prețului.
Costuri :
Taxe încasate de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (A.N.C.P.I):
i. Taxa percepută de ANCPI pentru extrasul de carte funciară în vederea autentificării contractului de vânzare-cumpărare (în sarcina vânzătorului): 40 RON, în regim normal – se eliberează în două zile si 200 RON, în regim de urgență – se eliberează într-o zi.
ii. Tariful datorat Agenției Naționale de Cadatru și Publicitate Imobiliară pentru intabulare (în sarcina cumpărătorului):
0,15% din valoarea bunului, în cazul dobânditorilor persoane fizice și
0,5% din valoarea bunului, în cazul dobânditorilor persoane juridice.

Onorariul notarial (în sarcina cumpărătorului):
Onorariul minim care poate fi perceput de biroul notarial pentru autentificarea contractului de vânzare este reglementat de ANEXA Nr. 2 la Ordinul Ministerului Justiției Nr. 46/C/2011 pentru aprobarea normelor privind tarifele de onorarii pentru serviciile prestate de notarii publici și are ca bază de calcul prețul vânzării.
3. Impozitul datorat pentru transferul dreptului de proprietate (exclusiv în sarcina vanzatorului persoana fizică):
La transferul dreptului de proprietate şi al dezmembrămintelor acestuia, prin acte juridice între vii asupra construcţiilor de orice fel şi a terenurilor aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, contribuabilii datorează un impozit care se calculează la valoarea tranzacţiei prin aplicarea următoarelor cote:
a) 3% pentru construcţiile de orice fel şi terenurile aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, deţinute o perioadă de până la 3 ani inclusiv;
b) 1% pentru imobilele descrise la lit. a), deţinute o perioadă mai mare de 3 ani.
Contract de vanzare Cluj
Contract de vanzare Cluj la notar